Många äkta gamers fnyser lite över spelutbudet på App Store. Och visst, det är inte riktigt samma sak att bränna runt med en stulen bil i San Fernando Valley på en storbildsskärm kopplad till sin PS5 som att göra detsamma på skärmen till sin smartphone. Men det är kanske också precis så man ska se mobilspelen – det är inte samma sak som att spela på konsol, och ska inte heller vara det.

Det finns faktiskt många storspel som framgångsrikt gjort övergången från konsol eller PC till det mobila formatet. Dessa spel har klarat konsten att anpassa spelupplevelsen på ett sätt som fått mobilversionen av spelet att stå på egna ben, utan att spelaren hela tiden jämför med hur det kändes att spela spelet på konsol.

Allt du behöver för att spela – från en bra iPhone till abonnemang

När du spelar lite större, mer processorkrävande spel än till exempel Sudoku eller Angry Birds på din mobiltelefon, kan det vara en god idé att se till att du har en relativt ny version av iPhone. Behöver du uppgradera dig kan du jämföra abonnemang från till exempel Halebop hos iphoneguiden.se och se om det finns några prisvärda erbjudanden med abonnemang där det ingår en ny iPhone just nu.

Dessutom kan det var värt att se över vilken surf abonnemanget erbjuder, eftersom det kan påverka spelupplevelsen på mobilspelen. Sedan är det bara att köra i gång, och kolla in följande fem storspel som klarat övergången från konsol eller PC till mobil.

Fortnite

För ett par år sedan plockades faktiskt storfavoriten Fortnite ned från Apples App Store. Anledningen var en juridisk tvist mellan Apple och utvecklaren angående köp som kunde göras in-game. I skrivande stund har spelet inte återgått till att vara nedladdningsbart till iOS – men det ska finnas en väg runt detta, vilket kan vara värt att berätta om här.

Fortnite är nämligen ett av de spel som klarat övergången från konsolspel till mobilspel allra bäst, kanske tack vare sitt relativt enkla spelupplägg redan på konsol. För att spela Fortnite på iPhone eller iPad kan du logga in med ditt Microsoft-konto på Xbox webbplats och registrera dig för “cloud gaming”.

Sedan ska du kunna spela Fortnite direkt i din mobil, utan att behöva ladda ned någonting. Helt klart värt besväret för ett så underhållande spel, men riktiga Fortnite-fans hoppas såklart på att den där dispyten ska lösa sig å det snaraste.

Grand Theft Auto: San Andreas

Ett öppet sandlådespel på mobiltelefon, kan det verkligen vara möjligt? Jodå, Rockstar Games levererar just det, i och med GTA: San Andreas Mobile. Detta är Rockstar Games största mobilspel, som utlovar mer än 70 timmars speltid och högupplöst grafik. Spelupplevelsen på mobil kommer faktiskt mycket nära den på konsol i GTA: San Andreas, och det är minst lika kul att krascha upp på trottoarerna på sin mobilskärm som på sin TV.

Minecraft

Minecraft har blivit så etablerat på mobilen, att vissa knappt kommer ihåg att det faktiskt var ett PC-spel från början. Den enkla grafiken och det långsamma spelupplägget passar alldeles utmärkt för att förflyttas till mobila enheter, helt utan att tjusningen och kärnan i spelet försvinner. Detta är ett absolut måste för den som gillar bra spelupplevelser även på sina mobila enheter.

League of Legends: Wild Rift

Turbaserade strategispel hör till kategorin av spel som knappt behöver någon översättning alls när de ska föras över till den lilla skärmen på mobilen. I LoL: Wild Rift Mobile får du precis lika snabb gameplay PvP (Player versus Player) som på dina stora skärmar, och ett väl utbyggt rankingsystem därtill. Du kan till och med logga in tillsammans med vänner och spela online co-op, vilket är perfekt för kids som vill döda lite tid i grupp.

Dessutom utsågs spelet som årets bästa mobilspel under 2021, enligt App Store:s egna redaktion.

DOOM

Retro-älskare över hela världen skrek nog högt när de fick se att klassiska DOOM från 1993 skulle komma i en mobilversion – inklusive expansionen! Nu kan du döda monster och demoner på löpande band, precis som om ingenting har hänt under de senaste trettio åren. Men det har det ju verkligen – för inte kunde du drömma om att du skulle kunna sitta och spela DOOM på tunnelbanan när året fortfarande var 1993?

Ytterligare fem TV-spel som klarat övergången till mobila enheter

• Hearthstone
  • Star Wars: Knights of the old republic
  • Final Fantasy VII
  • 1942
  • Apex Legends

Diablo Immortal – allt är inte guld som glimmar

När man pratar om mobilspel som flyttat från konsol eller PC vore det närmast tjänstefel att inte ta upp Blizzards flaggskepp Diablo. Inte minst med tanke på det blåsväder flaggskeppet i fråga hamnat i under 2022. I november släpptes senaste tillskottet till Diablo-familjen, Diablo Immortal, till de mobila plattformarna och möttes omgående med massiv kritik från många kändisar och recensenter inom gamingvärlden.

Kritiken har inte handlat om spelets utformning. Konsensus råder att Diablo Immortal är ett utomordentligt välgjort spel, och perfekt för spel på mobila enheter. Problemet som lyfts har i stället handlat om fenomenet mikrotransaktioner, det vill säga att spelare kan köpa sig fördelar i själva spelet för riktiga pengar. Ofta sker detta via så kallade lootboxes, en typ av skattkistor som i princip utgör ett slags lotteri.

Det är värt att påminna ekonomiskt begränsade spelare där ute, att mikrotransaktioner och lootboxes inte på något sätt är ett nödvändigt inslag när man spelar större spel på mobilen. I listan ovan finns många exempel på spel som utöver själva inköpskostnaden är helt gratis både att spela och att vinna.