Det senaste tillkännagivandet om att TV- och filmströmningsjätten Netflix ska erbjuda videospel som en del av sitt prenumerationspaket har slagit underhållnings- och spelindustrin med häpnad.

Även om företaget ännu inte har avslöjat fullständiga detaljer om de originella spelen som det hoppas kunna producera, eller bekräftat en tidsram, ser introduktionen ut att vara Netflix mest betydande expansion sedan det först började presentera sina egna program 2012.

Netflix började strömma tv-program och filmer på begäran 2007 och har för närvarande cirka 200 miljoner globala prenumeranter.

För en TV-plattform som överväger att ta sig in på spelmarknaden är esport en naturlig språngbräda, eftersom de kombinerar videospel med TV-tittarsport. Ungefär som fotboll, basket och baseboll har åskådare också chansen att vinna pengar om de kan förutsäga vem som kommer att vinna – och Best Odds har några av de bästa oddsen för sport om du vill prova din lycka.

Till skillnad från rivaler som Sky, Disney, Warner och Amazon, erbjuder Netflix för närvarande inga sportprogram eller har tillgång till sportevenemang live. Detta innebär att Netflix förlorar på den enorma sportspelmarknaden.

League of Legends

Kommer Netflix övergång till spel att omfatta täckning av esport? Företaget har redan en överenskommelse med League of Legends utvecklare Riot Games och har producerat eller beställt originellt tv-innehåll baserat på online multiplayer -stridsarenaspelet. Detta har även innefattat dokumentärserien 7 Days Out 2018, som följde fyra lag genom North American League of Legends Championship Series (NA LCS), när de tävlade om att nå finalen i Miami.

Under 2019 visade Netflix den exklusiva dokumentären League of Legends Origins, och den animerade evenemangsserien Arcane, producerad av Riot Games, beräknas ha premiär hösten 2021. Detta utspelar sig i League of Legends universum och berättar flera omtyckta karaktärers ursprungshistorier.

Netflix anpassade ett annat esport videospel till en animerad serie 2021 med DOTA: Dragon’s Blood, baserat på Valves massiva online-lagarenaspel DOTA 2.

Netflix har andra tillgångar som går över i tv-spelvärlden. Den mycket populära fantasyserien The Witcher är också en mycket framgångsrik trilogi med spel, även om båda är baserade på den nya serien med samma namn snarare än varandra, och Netflix har inget samband med spelfranchisen.

Flera Netflix-program har anpassats till spel, framför allt Stranger Things, men återigen har dessa inte gjorts internt.

Mike Verdu

Netflix har anlitat Mike Verdu som vice vd för spelutveckling och rapporterar till sin verksamhetschef Greg Peters. Verdu var tidigare Facebooks verkställande direktör för Augmented Reality och Virtual Reality innehåll. Detta betydde att han arbetade med utvecklare för att anpassa spel och annat innehåll för Oculus VR-headset.

Innan detta arbetade han på Electronic Arts och arbetade med mobilspelfranchiser inklusive The Sims, Star Wars, Sagan om ringen och Plants Vs. Zombies, och var chef för den kreativa verksamheten på Zynga från 2009 till 2012.

Hans bakgrund innefattar även arbete hos spelbolagen Kabam och Atari.

Netflix avser tydligen att först erbjuda annonsfria mobilspel först. Dessa kommer att finnas tillgängliga som en del av sin befintliga prenumerationstjänst utan extra kostnad, förhoppningsvis under nästa år. Spel kommer att ingå i Netflix -biblioteket som en ny programgenre och kan användas för att motivera prishöjningar i prenumerationen i framtiden. Spelen kommer inte att vara tillgängliga för strömning eller nedladdning som en separat produkt.

Nya Iniativ

Expansionen till spel är det hittills mest dramatiska steget bland ett flertal initiativ som ämnar till att behålla Netflix position framför rivaler som Disney+. Företaget fick 5,5 miljoner abonnenter under första halvåret 2021, det sämsta resultatet för första halvåret sedan 2013. Prenumerationerna förstärktes av pandemin men har sjunkit när människor börjar gå ut igen. Netflix aktiekurser har också fallit på sistone.

Andra nya satsningar har inkluderat en onlinebutik för att sälja varor, utökade program för barn och ett tillvägagångssätt för filmproducenten Steven Spielberg för att skapa exklusivt innehåll.

Netflix har redan många originaltillgångar som är lämpliga för anpassning till spel, och även om erbjudande av spel som en del av det befintliga prenumerationspaketet kanske inte ökar vinsten direkt, kommer det att vara en mycket effektiv varumärkes- och marknadsföringsmetod.

Huruvida tillägnad programmering för esport kommer att ingå i denna expansion återstår att se.

Med tanke på Netflix relation till Riot Games verkar det som ett logiskt drag, men kanske kommer företaget att testa marknaden med regelbundna anpassningar av videospel.

Genom att erbjuda TV-tittare videospel som en del av ett prenumerationspaket, kommer de att öka medvetenheten om spel bland icke-spelare, för vilka att titta på esport kan vara mer tilltalande än att själva försöka sig på spelen. Som alltid, kommer tiden utvisa.