Under de senaste åren har esporten lyckats ta steget till att bli mainstream, vilket märks både här i Sverige och övriga delar av världen. Att den digitala sporten blivit så pass populär har lett till att de stora spelbolagen nu satsar allt mer på att bevaka den.

Spel på traditionell sport har länge varit populärt och bara i Sverige finns närmare etthundra aktiva spelbolag att vända sig till på nätet. En växande trend vi ser nu är att antalet av dem som satsar på esportbetting blir allt fler. För dig som själv planerar att spela på esport finns det numera flera stora bettingsidor som täcker en rad olika spel och turneringar. Det finns till och med de spelsajter som uteslutande täcker esport.

2020 – ett nyckelår för esport

Förra året var ett som många till stora delar fick spendera inomhus. Detta gjorde att massvis med marknader ströps, men en blomstrande likt få andra var just den för esport. Allt fler ägnade sig åt att spela med varandra och likaså följa internationella turneringar via plattformar som Twitch och Youtube.

Enligt Influencer Marketing Hub, som hämtat data från den erkända statistiksajten Newzoo hade esporten förra året 220,5 miljoner sporadiska följare och 215,4 miljoner dedikerade följare, vilket gav den en total följarskara på 435,9 miljoner. Sammanlagt knöt esporten då närmare 40 miljoner nya tittare från det föregående året, vilket anses vara ett rejält kliv.

När vi summerar 2021 förväntas utvecklingen ha fortsatt i samma riktning med en publikökning på ca tio procent, detta eftersom esportens plats i kommersiella sammanhang vuxit anmärkningsvärt på kort tid.

Spel på esport

När det kommer till att spela på fotboll och annan etablerad fysisk sport finns det otaliga spelmöjligheter. Gällande just fotboll kan du exempelvis spela på antal mål, gula kort, hörnor och ännu smalare alternativ än så. Så vad kan man spela på esport?

I dagsläget är det långt ifrån lika heltäckande. Det rör sig framförallt om klassiska spel: på vinnande lag, vinstmarginal och under/över-spel. Fokus ligger också på de allra största lagspelen, som Counter-Strike: Global Offensive, League of Legends och Dota 2. Av allt att döma kommer även esporten att ha mer avancerade spel.

Det är inte bara på spelmarknaden i sig som esporten lockat ett allt större intresse. I och med att det fått ett kraftigt genomslag på global nivå, har vi sett hur den vuxit som plattform för reklam. Likaså har etablerade profiler som fotbollsstjärnan Sergio Agüero och modeikonen David Beckham börjat stärka sina varumärken genom att ge sig in i esport.