I maj 2019 fick Konsumenverket i uppgift att göra en kartläggning över hur så kallade loot boxes används i spel. Detta då Spelinspektionen sedan införandet av den nya spellagen arbetar aktivt för en mer reglerad spelmarknad när det kommer till spel om pengar.
En loot box är en slags virtuell låda som kan köpas för riktiga pengar i ett spel. Beroende på vilket spel du spelar kan en loot box innehålla lite olika saker, men ofta handlar det om saker som hjälper dig i spelet såsom utrustning, spelkaraktärer, skins eller andra föremål.
Spelar du Fifa kan du genom att köpa en loot box få ytterligare en spelare att spela med. Precis som i den riktiga fotbollsvärlden så kan du även i Fifa sälja fotbollsspelare mot en betalning i coins, som i sin tur kan användas till att köpa nya och bättre fotbollsspelare för. Du kan också köpa coins för dina riktiga pengar för att ha råd med en ny spelare.
Problemet med loot boxes är att man som spelare inte känner till innehållet vid köptillfället. Det får du reda på först efter att du har betalat och kan öppna upp boxen. Med andra ord skulle man kunna likna detta vid att spela på lotteri eller på ett bankid casino.
Slumpen avgör
Du kan ha tur och dra en vinstlott och få en loot box som innehåller något som kraftigt förbättrar spelupplevelsen eller dina möjligheter att ta dig fram i spelet. Men du kan också dra en riktig nitlott och få en loot box som innehåller något ganska slentriant och som inte tillför något alls.
Till en början förekom loot boxes endast i gratisspel, det vill säga spel som är gratis att ladda ner, men på senare år har loot boxes även letat sig in i AAA-spel. Ett AAA-spel är spel som tillverkas av de stora spelföretagen och brukar i regel vara ganska dyra att köpa.
Att köpa en loot box i ett spel är lätt som en plätt, det enda du behöver göra är att knappa in dina kortuppgifter och trycka på betala, precis som vilket annat internetköp som helst.
Precis som i olika spel pengar så blir det svårt även här att låta bli att satsa en ynka liten hundring till i hopp om att det i nästa loot box ligger något riktigt extraordinärt. Rätt som det är så har man kommit upp i en summa som man inte alls hade tänkt sig till en början, och dessutom inte vunnit någonting alls heller.
Detta är spelföretagen givetvis medvetna om och tjänar därmed enorma summor pengar på just loot boxes. Hos stortillverkaren Ubisoft stod loot boxes för cirka 51 procent av omsättningen för den digitala försäljningen under första halvåret 2020, en siffra som motsvarar cirka 202 miljoner dollar.
Likheter med casinospel
Spelbranschens i särklass största kundgrupp är unga där de mest avancerade och våldsamma spelen kryper lägre och lägre ner bland åldrarna.
En bidragande faktor är att det trots en åldergräns på 18 år på dessa spel inte krävs någon form av registrering eller identifiering för att kunna spela.
Man menar från regeringens sida att fenomenet loot boxes påminner mycket om klassiska hasardspel om pengar som ofta spelas på onlinecasinon. Sanningen är att man faktiskt kan se slående likheter mellan dessa saker.
När du ska öppna en loot box i spelet Overwatch så studsar, blinkar och snurrar den runt precis som en slotmaskin på ett casino.
På Fifa så byggs stämningen kring loot boxen upp genom ledtrådar. Först visas landet som spelaren kommer ifrån, sedan spelarens klubblag, därefter spelarens position som, och slutligen spelaren själv. Sannolikheten att toppspelaren Cristiano Ronaldo som pryder spelets omslag skulle dyka upp är liten.
Risken för spelberoende ökar bland unga
Eftersom minderåriga är dataspelsbranschens allra största kundgrupp ser nu regeringen stora risker med att unga ska hamna i ett spelberoende likt det vi kan se bland vuxna inom casinospelbranschen.
Socialförsäkringsministern Ardalan Shekarabi säger att man dessutom har sett tendenser till en växande svart andrahandsmarknad inom dataspelsvärlden.
Spelare runtom i världens ägnar sig åt att sälja och köpa digitala föremål där värdet och efterfrågan på så kallade skins är störst. Här byts, köps och säljs det virtuella föremål till värden upp emot 1 miljon kronor och mer. En marknad som helt saknar reglering och ålderskontroll.
I oktober 2019 redovisade Konsumentverket sin kartläggning där man kom fram till att det krävs mer forskning för att kunna dra några tydliga slutsatser. Nuvarande studier tyder dock på ett visst samband mellan casino-liknande inslag i dataspel och spelproblem och ekonomiska problem.