Trots Googles enorma resurser och position som världsledande techföretag kommer uppgifter om att Google Stadia inte längre prioriteras inom företaget och tjänsten får därmed numera ses som ett misslyckande, men varför har projektet misslyckats?
Likt Google har många företag inom spelbranschen gjort en satsning på Cloud Gaming eller diverse online-spel, och kan erbjuda innovativa spel på olika plattformar. Spel- och bettingbranschen är inget undantag och kan de senaste åren stoltsera med att kunna erbjuda trevliga spel med snygg grafik som är tillgängliga närsomhelst och varsomhelst.
Spelutvecklare som Pragmatic Play eller IGT erbjuder moderna tilltalande spel som ligger rätt i tiden gällande grafik och upplevelse. Företagen ligger bland annat bakom spel som Sweet Bonanza som kan erbjuda ett färgglatt spel med snygg grafik och trevlig bakgrundsmusik.
Spelet innehåller funktioner som tumble och multiplikatorn vid free spins.
Ett av marknadens bästa slotspel är Gates of Olympus, som erbjuder ett slotspel i den grekiska mytologins värld med ett flertal bonusfunktioner. Spelutvecklaren IGT ligger även bakom spelet Pixies of the Forest som baserar på dess föregångare Secrets of the Forest. Spelet erbjuder en härlig design med ett enkelt och tydligt spelupplägg. Alla dessa spel kan spelas på plattformar inklusive Android och iOS-enheter.
Google Stadia
Google lanserade år 2019 en prenumerationsbaserad streamingtjänst för cloud gaming med namnet Google Stadia. Syftet med tjänsten är att konsumenten ska kunna strömma spel till 4K-upplösning via företagets datacenter. Google Stadia erbjuds i två olika abonnemangsformer, Pro eller Free, som båda streamas via Chromecast Ultra, Androidenheter, webbläsaren Google Chrome eller olika Chromium-webbläsare. Stadia konkurrerar med Playstation Now, Nvdidias Geforce Now och Microsoft Xcloud.
Tjänsten är fortfarande aktiv men enligt Google har man skiftat fokus till att Stadia ska vara en plattform för branschpartners i stället för att vara en rival till Sony, Microsoft och Nintendo. Enligt uppgifter mötte inte Stadia försäljningsmålen, trots att man betalt enorma summor för att säkra spel till plattformen. Konkurrensen från befintliga utvecklare inom Cloud gaming ska även vara en av orsakerna till Stadias motgångar.
Cloud Gaming
Cloud Gaming är en av de senaste årens mest spännande innovationer på spelmarknaden. Att spela ett dyrt spel kräver ofta en högpresterande konsol men Cloud gaming kringgår detta hinder och möjliggör ett spelande via ”moln”. Molnspel kan på många sätt likställas vid streamingtjänster av videor och filmer.
Spelaren strömmar alltså spelet från en molnserver som företaget i fråga tillhandahåller. Din dator tar emot video och ljud och skickar tillbaka inmatningskommandon, vilket innebär att tjänsten är interaktiv och därmed skiljer sig från vanliga streamingtjänster som enbart förser video.
Tre fördelar med Cloud Gaming:
- Att spela via ett moln innebär att du inte har något behov av dyra hårdvaruinvesteringar eller uppgraderingar. Du kan helt enkelt spela på den befintliga enheten du har, utan att behöva köpa något nytt.
- Det går att spela spelen på alla olika operativsystem och enheter. Spel via moln gör det möjligt att spela spel oberoende plattform eller operativsystem.
- Det har hänt alla att man är sugen på att spela ett nyköpt spel men att det ibland tar timmar att installera eller ladda ned. Med spel via moln slipper man väntan och kan spela spelet omedelbart.