Att spelbranschen växer så att det knakar har nog inte lyckats att undgå någon i vårt avlånga land. Nya omsättningsrekord slås år efter år och det inte verkar finnas några gränser gällande hur mycket branschen kan växa.
Tar man en kort blick tillbaka så kan man läsa statistik hos Dataspelsbranschen.se från 2005 som visar att omsättningen på spel från svenska speltillverkare låg på 642 miljoner kronor och där antalet anställda inom branschen i Sverige var drygt 812 personer.
Idag drygt 16 år senare så kan man lugnt säga att utvecklingen har gått framåt med gigantiska mått. Under 2021 så redovisades resultat som visade att omsättningen var helt makalösa 35 miljarder svenska kronor, ja du läste helt rätt, 35 miljarder!
Antalet anställda har på dessa år ökat till 6 596 personer och där drygt 21% av de anställda är kvinnor, närmare bestämt så var 1 410 anställda kvinnor inom dataspelsbranschen 2021, siffror som även dessa fortsätter att öka för varje år som går. Antalet spelutvecklingsföretag i Sverige 2005 låg på 68 stycken, under 2021 så var siffran 667 stycken.
Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen uppger att svensktillverkade spel har laddats ner sex miljarder gånger av Gamers världen över, vilket innebär att det inte är orimligt att tänka sig att var fjärde person i världen minst någon gång har spelat ett spel som är tillverkat av ett svenskt spelutvecklingsföretag.
Med spelkänslan i fokus
För alla som älskar att spela spel som är tillverkade av svenska speltillverkare så finns det en sak som står i fokus, nämligen den spelkänsla som spelen kan leverera.
Även om det fortsatt främst är yngre män som är den största konsumenten av att spela spel så ser vi också att intresset bland kvinnor blir allt större för varje år som går. Många spelutvecklingsföretag ser också en stor marknad och potential med att tillverka spel som mer riktar sig mot just kvinnor.
Skulle man för övrigt vara intresserad av att läsa mera om spelutvecklingsindex och statistik så hittar man alltid detta hos Dataspelsbranschen.se om man skulle vilja.
Det ska onekligen bli ytterst intressant att följa statistiken vidare från Dataspelsbranschen och utvecklingen hos spelutvecklingsföretagen inom spelindustrin, även om branschen vuxit enormt under 10-15 års tid så är tillväxtpotentialen fortsatt oändlig verkar det som.
Annan information om spel och mängder av andra små som stora frågor inom andra ämnen går också att kunna hitta via smorgasbord.nu, nordic-spirit.net och israelsson.nu om man skulle vara intresserad.